یزد فردا :کارشناس مسئول بیماریهای واگیر دانشگاه گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و به منظور شناسایی و کنترل هپاتیت، طرح خودمراقبتی هپاتیت B ویژه ی مبتلایان و خانواده های آنان انجام می شود.

کارشناس مسئول بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت : با اجرای این طرح، کلیه ی مبتلایان در شهر یزد می توانند به مرکز سلامت جامعه ی شهید نصیری و در شهرستانها به مرکز تعیین شده مراجعه و خدمات فعال پیشگیری و درمانی را دریافت کنند.

علیرضا پورمازار افزود: : در طرح خودمراقبتی هپاتیت B، اطرافیان و خانواده ی فرد مبتلا توسط متخصص عفونی ویزیت و در صورت نیاز واکسن دریافت می کنند

وی خاطرنشان کرد: همچنین این طرح  برای ماردان باردار نیز اجرایی می شودو در حین بارداری و پس از تولد نوزاد تا 15 ماهگی، مراقبت های لازم برای مادر باردار صورت می گیرد.

پورمازار، تزریق مشترک، تماس جنسی افراد مبتلا با فرد سالم، انتقال از طریق خون و فرآورده های آن را از مهمترین راههای انتقال ویروس هپاتیت B و C برشمرد.

گفتنیست : فرد مبتلا به هپاتیت  می تواند به صورت بدون علائم و یا پس از یک دوره ی نهفتگی با علائمی نظیر ضعف، خستگی، کسالت، بی اشتهایی، تب، درد عضلانی، التهاب مفاصل و بثورات پوستی ظاهر شود و درمرحله ی بعد علائمی نظیر زردی پوست و چشم، تیرگی رنگ ادرار و سفیدی مدفوع خود را نشان دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا